Szukaj na blogu

czwartek, 31 października 2013

Piróg biłgorajski zwany krupniakiem

Przepis ten mam od mojej babci która zawsze go piekła, a ja jeszcze jako mała dziewczynka zawsze się nim zajadałam, prosząc o więcej. ;) 
Jest bardzo sycący, choć bardzo niedawno odkryłam że idealnie pasuje do zupy, z barszczem czerwonym czy szklanką mleka. To jeden ze smaków dzieciństwa, które się bardzo dobrze pamięta. :)




Składniki:
  • 1 kg ziemniaków
  • 0,5 kg kaszy gryczanej 
  • 1 kg sera twarogu
  • świeża lub suszona mięta ewentualnie cząber
  • mała cebulka
  • trochę słoniny 
  • 5 -6 jajek
  • sól, pieprz
Ziemniaki gotujemy. Odcedzając zostawiamy dosłownie odrobinę wody na dnie i wsypujemy do ziemniaków kaszę, przykrywamy i odstawiamy na pół godziny. W tym czasie smażymy pokrojoną w bardzo drobną kostkę mały kawałek słoniny i cebulkę (resztki słoniny możemy wyrzucić, jeśli nie lubimy, bo chodzi nam o sam tłuszcz). Pokruszony ser, ziemniaki, cebulkę, jajka i miętę mieszamy razem na gładką masę. Doprawiamy solą i pieprzem i przekładamy do dużej blaszki, smarując wierzch białkiem. Pieczemy 1-1.5 h w temp. 180*C. 






3 komentarze: